Понеділок, 11.12.2017, 19:50

З об'єктивних причин сайт "Хронікер" (hroniker.net) не оновлюватиметься. Читачі порталу можуть ознайомлюватись із новинами нашого міста культурно-мистецького спрямування в групі "Вконтакті" -https://vk.com/kp_hroniker. Тому якщо ви є користувачем цієї соціальної мережі - долучайтесь)



Головна » Література

Саме це питання викликало палку дискусію в науковців під час проведення історичним музеєм-заповідником у Ратуші круглого столу до 225-річчя від дня народження Устима Кармалюка. Наше місто і його об’єкти нерозривно пов’язані з цією історичною постаттю: тут він був двічі ув’язнений в одній із веж Старої фортеці.

Чотири години, зважаючи на розрахованих дві, учасники круглого столу – а це кандидати історичних наук, викладачі К-ПНУ ім. І. Огієнка, працівники Кам’янець-Подільського історичного музею-заповідника – сперечалися з приводу того, ким насправді є Устим Кармелюк: народним героєм, месником чи розбійником. Зал розділився на дві частини.


Зокрема завідувач кафедри Хмельницького національного університету, співголова Подільського осередку інституту української археографії та джерелознавства імені М. Грушевського НАН України Валерій Дячок на основі численних фактів доводив, що образ Кармелюка-героя є швидше надуманим, ніж правдивим.

На фото - Валерій Дячок

«Справжня причина здачі Устима в солдати – це здійснена ним крадіжка воску з католицької церкви, а не бунтівний характер», - зазначив науковець у відповідь на доповідь старшого викладача кафедри історії України К-ПНУ ім. І. Огієнка Сергія Сидорука, котрий своїм виступом швидше виправдовував Кармалюка.

За кафедрою - Сергій Сидорук


Треба відзначити, що доповідь самого Валерія Дячка швидше нагадувала нав’язування присутнім власної думки. Оскільки інформація була подана однобоко з акцентом на висвітлення Кармалюка як негативного персонажа. Прозвучала навіть думка, що круглий стіл проводиться не для того, аби ще більше дослідити постать народного месника, а щоб 230-річчя від дня його народження ми вже не відзначали.

Разом з тим ми не можемо й не враховувати всі ті факти, які навів науковець. Але складається враження, що вони вирвані з контексту і розглянуті під одним кутом зору. «Він не ікона, й історики не повинні бути іконописцями», - зазначив пан Валерій.

Не можемо і не навести протилежну думку. Так, фольклористи, зокрема асистент кафедри журналістики К-ПНУ ім. І. Огієнка Вячеслав Шевчук доводив, що українці не оспівували би в народних творах Устима Кармалюка як позитивного героя, як би той таким не був.

«Ми повинні визнати, що він був і революціонером, і бунтівником, і розбійником, але для селян – захисником, - відповів Валерію Дячку академік, директор Центру дослідження історії Поділля Інституту історії України НАН України при К-ПНУ ім. Івана Огієнка Лев Баженов. – Треба враховувати різні точки зору. До прикладу, персонажі Робін Гуда і Вільгельма Теля теж суперечливі, але саме вони стали виразником селянських ідей. Тому й народ вважає їх своїми героями».

Лев Баженов і Валерій Дячок дискутують

Метою круглого столу було, перш за все, публічне обговорення, обмін думками про сучасний стан вивчення такої постаті як Устим Кармалюк, представлення власних міркувань щодо трактування цього героя. І як справедливо зауважив директор історичного музею-заповідника Віктор Травінський, ми не можемо засуджувати ні одних, ні інших науковців, як і не можемо однозначно заявляти про те, що ця постать вже достатньо досліджена. Історія вивчається та переосмислюється, тому кожна думка заслуговує на увагу.




Категорія: Література | Додав: hroniker (12.03.2012)
Переглядів: 7743 | Теги: круглий стіл, Устим Кармалюк, дискусія, Герой, Злочинець



Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
За межами Кам’янця


Пошук
Статистика
каталог сайтів МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов Rambler's Top100 c

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Copyright Лілія Петрук © 2017 |
Використання будь-яких матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється
за умови активного гіперпосилання на hroniker.net